tisdag 22 mars 2011

Storken får vänta några år

"Usch, vad tycker du om tidningarna?" Frågar kvinnan bredvid mig efter att vi båda suttit tysta en stund.
"Tidningarna?" Svarar jag och låter förmodligen en smula förvånad.
Kvinnan, som nog är några år äldre än jag själv ser förfärligt bestämd ut.
"Ja, det finns ju fler anledningar att gå hit än för att man väntar barn. Vi har försökt i tre år, men inte lyckats. Och så kommer man hit och här finns bara tidningar och annonser om barn!"
Jag lyckas inte riktigt hantera hennes rättframhet på något bra sätt, men får ändå fram att jag vet att fler har reagerat som hon. Det finns ju många anledningar att besöka barnmorskemottagningen och nog borde det finnas alternativa tidningar. Som hos frisören...

Sen blir mitt namn uppropat. Jag får komma in till en kvinna som inte verkar vara en dag äldre än tjugofem. Får det årliga förhöret om längd, vikt, mat- och dryckesvanor, sjukdomar, mediciner och kärlsjukdomar inom familjen. Pappas hjärtproblem i vintras noteras och diskuteras. Blodtrycket har stigit sedan förra året till 120/75, vilket innebär en förändring från lågt till normalt. Jaha ja.
Sedan skickar hon förnyat recept till apoteket och jag säger tack och hej.  Här planeras inga bebisar än på några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar