lördag 29 januari 2011

Vad gör mig lycklig

Husan slänger i sin blogg ut frågan "vad är lycka för dig?"
Jag börjar kika på bilder och inser att väldigt väldigt väldigt många saker gör mig lycklig.
Och att "glad" och "lycklig" i min värld ligger ganska nära varandra.
Fast lycka är det där extra "lyckopirret".

Frisk luft och känslan av frihet.
De första tussilagona på våren.
 Hästar som tar hand om eleverna.
Djur i frihet.
Och djur i samverkan med människor.
Barn som klarar mer än de tror.
Och barn som tar hand om varandra.
 En påse som, en dag när man kommer hem och är ganska trött, bästa före detta arbetskamraten hängt på min ytterdörr.
När första snön kommer.
Vackra höstfärger eller lukten av vår.
När hela familjen är samlad...
 ...med en tokig mamma :)
Glad musik.
Solsken.
Vågbrus
Att springa på en sandstrand längs havet.
 Myskvällar
Långa samtal och diskussioner vid köksbordet
Familjeliv
Att ha en tolvårig fröken som kommer varannan helg.
Världens snällaste goaste hund och den allra bästa sambo man kan önska sig.
Att somna och vakna nära.
Omtänksamhet

Kärlek
 Koltrastsång på våren.
De första svalorna.
V:n med svanar och kanadagäss som signalerar om att ljusare eller mörkare tider nalkas.
Ett rådjur i trädgården,
eller en gråsparv på balkongräcket.
Födelsedagsfiranden

Öppna fönster och öppen balkongdörr
Fjärilar
Humlesurr
Skenet från en snölykta
En snögubbe
Kramar av barnen
Uppskattning
Att bli bjuden på plättar (?) av två så himla fina barn.

Sms-pling och kort eller brev med handskriven adress.
Små möten
 Grillkvällar hos fina vänner
 Fika av alla de slag.
En chai-latte som sambon gjort,
eller en god middag.
Frukost på balkongen.

Vågskvalp.
Stilla vatten.
Skogspromenader. Fågelkvitter. Sus i träden. Lukten av mossa
Allt det här så oändligt mycket mer!

Och just precis nu började sambon bada Lurvig alldeles utan att jag sagt ett ord om att det behövs.
Det gör mig också lycklig!

Häng gärna på Husans fråga. Vad är lycka för dig?
(och har man inte en egen blogg går det förstås finfint att svara i en kommentar. jag vet allt att jag har en hel massa läsare som inte bloggar själva ;)

6 kommentarer:

  1. Å, jag hade kunnat skriva under på allt i din lista!

    SvaraRadera
  2. Tänker på de där fåglarna du skriver om.
    När vi bodde på gården blev man smått galen på alla småfåglar som väkte en klockan 4 ALLA mornar. Nu blir man överlycklig när man har Talgoxens vårkvitter när som helst på dygnet.
    Lycka är olika vid olika tillfällen i livet.
    :)

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Jag hade kunnat göra den där listan hur lång som helst och hela tiden kommer jag på nya saker.

    Husan; När jag bodde på landet och jobbade i stallet hade jag inget större förbarmande över de stackars pilfinkarna som skulle skjutas (ja jag närvarade förstås inte, men tyckte att det var väldigt skönt när de blev färre). Aldrig hade jag väl trott att en gråsparv skulle kunna skänka en sådan lycka :)

    SvaraRadera
  4. Vad många saker du blir lycklig av :-D. Det är ju underbart att det finns så mycket att vara glad över! Smått som stort! Jag kan nog också skriva under på det mesta faktiskt! Det är mycket som gör mig glad och det gäller att ta till sig det när det sker. Varje dag finns det någonting att vara glad över :-)

    SvaraRadera
  5. Jag säger som Elisabet....skulle kunna skriva under på allt du nämner.
    Det som är så fint är att det mesta är såna där underbara saker i vardagen som man gläds åt eller hur?

    Det gäller att vara i nuet och kunna njuta av det som finns där....och det kan du verkligen. :-))

    SvaraRadera
  6. Kattalena; Ja, men visst är det så. Och oj vad tydligt det blev när jag började kika på gamla bilder :)

    Londongirl; Det finns ju så himla mycket att vara lycklig över. Ibland tror jag att människor längtar bort så, eller väntar på att något "speciellt" ska hända att de glömmer alla de där vardagarna som är också är livet :)

    SvaraRadera