lördag 1 januari 2011

Nyårsafton i bilder

På nyårsaftonskvällen for vi genom riktigt snöoväder bort till Kumla och familjen R.
Lurvig hälsade runt, spanade efter mat och parkerade sig sedan mitt på köksgolvet.
På mattan förstås.

 Nu borde jag ha tagit en bild på den fina dukningen... eller all god mat... eller kanske när samtliga satt till bords. Här är dock efter maten.
 Små uppspelta och aningen övertrötta barn är inte alldeles enkelt att fånga på bild :)
 Gudbarnet förklarar att hon vill sitta i knäet och titta i kameran...
 Julklappsspelet, en himla kul grej! Alla köper paket för tjugo kronor och dessa slår man sedan tärning om. På tid. Det är engagerar och ju mindre tid som är kvar desto fortare slås tärningen.
 Under tiden under bordet :)
 I sitt paket kan man hitta ett par rosa tofflor...
 ...eller en älg, vilket blir extra kul om den som får det paketet är tillsammans med någon som kallas just älgen.
 Själv fick jag en godisskål, en ljusstake och en mugg.
Massor med prat. Och byten av musik. Och barnlek.
En kort tidig hundpromenad och starka åsikter om fyrverkerier (Jag anser att ska man skjuta gör man det vid tolvslaget. Har man barn får man välja om det är värt att väcka dem, eller om det helt enkelt är så att de får vänta tills de blir större. Och ännu mer egentligen anser jag att man kan använda pengarna till något mycket bättre!)

Lite Kinekt hanns med också. Både sport och dans. Nästan mer underhållande att iaktta delta.
 När klockan blev sent hade alla barn utom nioåringen knoppat in. Även Lurvig tyckte att det var hög tid att sova.
Tolvslaget närmade sig.
Se till att alla har något i glasen.
Ring klocka ring.
Och så börjar det nya året, 2011, i samma ögonblick som klockan slår sitt första slag.

Jag är lite nyfiken faktiskt, på vad det här nya året har att erbjuda!

9 kommentarer:

  1. Skriver absolut under på det finstilta!! Vilka läskiga väggar det var i det huset! Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Tycker likadant. Smälla kan man göra runt tolvslaget.
    Ser ut som om ni har förökat er sedan förra nyåret i Kumla. ;))

    Gott nytt år o jag ser oxå med spänning fram emot att se vad detta år har att erbjuda.

    SvaraRadera
  3. Maria; Jag skulle kunna skriva ett helt långt inlägg om det, men väljer att låta bli. Det skulle enentuellt inte bli alldeles konstruktivt...
    Ja, de har allt i svart och vitt, utom dotterns rum som är jätterosa :)
    God fortsättning!

    Husan; Oj, att du minns vårt förra nyår! Fast jag tror att vi var ganska precis lika många. Däremot var jag nog mer restrektiv vad gäller bilder förra året och hade bara med ett fåtal ansikten...

    SvaraRadera
  4. Kinekt blir jag grymt nyfiken på.
    Ser kul ut!
    Hur funkar det månne?

    SvaraRadera
  5. Här small det i flera timmar... även jag som inte har hund, tänker på de stackarna.

    Tärningsspelet ska vi göra nästa gång ungdomarna kommer, paketen är klara, men vi hann inte det sist.

    Jag kollar förundrat in tapeterna... säkert hade maken velat ha nåt sånt i det nytapetserade, han tycker att jag är en fegis och att de påminner om kommunalgrått... medan jag tycker att de är vilsamma och diskreta.

    SvaraRadera
  6. Mian; Det är ju alltså ett tevespel... där du styr "gubben" genom att röra dig själv på rätt sätt. Det gäller att ta korrekta steg i rätt takt i dansen, att springa på stället tillräckligt fort och hoppa på rätt ställe i längdhoppet osv...

    Bloggblad; Personligen tycker jag också bäst om "vilsamma" tapeter. De här är snygga, men lite för vågade för att jag skulle vilja bo med dem för jämnan :)

    Tärningsspelet var jag med på för första gången förra året och tyckte att det var jätteskoj!

    SvaraRadera
  7. Kul med människor som vågar ha lite annorlunda. Jag hade stenvägrat ,-)

    Men roligt tycktes ni ha haft det. Vi hade också ett tärningspel på julafton, med så invecklade regler (som mågen bestämde allt eftersom .-)
    och det slutade med att jag som hade lägsta numret på tärningen, fick ta vad jag ville av alla de övriga.
    Ja, det togs friskt. Himla roligt var det!

    SvaraRadera
  8. Elisabet; Jag hade också gjort det -stenvägrat.
    Kvällen var jättetrevlig och här var absolut inga invecklade regler. Slog man en etta eller sexa fick man ta paket. Tärningen var väldigt mycker mer på min sida i år än förra året :)

    SvaraRadera