tisdag 11 januari 2011

Nu är glada julen slut...

Jag älskar att plocka fram ljusstakar och stjärnor...
att sätta upp julgardiner och lägga på juldukar.
Och att ställa fram tomtarna!
Aldrig att jag plockar bort dem före Knut.
Men i år kommer det vara en del annat att syssla med på Knutdagen och jag kände lite att julen liksom var klar här.
Sista vörtbrödet uppätet, kolan nästan slut, amaryllisen överblommad.
 Tomten som hela tiden vinkat "Heeej heeej" vinkar nu plötsligt "Heejdåå".
 Snögubbarna håller dock skenet uppe :)
 En glaslykta har råkat hamna mitt i och tomten till höger ser inte alls nöjd ut över det.
Han har nog fått nog nu och vill ner i jullådan, tänker jag.
 Och här behövde det dammas. Verkligen.
 Även i köket såg det trist ut. Begonior i det här skicket ger inte riktigt julstämning. Vissna blommor har rasat. Och tomten på skidor har stavat på väl långt fram.
 Men hyllan över spisen hade gärna fått vara ett tag till. Julkorten som vi fick och som jag blev så himla glad för. Jag älskar julkort!
"Men stjärnor och ljusstakar, de åker inte ut idag!" Sade jag bestämt.
När alla tomtar flyttat ner i jullådan fick resten ändå följa med. Väl i farten tog vi även ner julgardiner och juldukar. Julfiltarna i soffan rök med.
Storstädning.
Nu är det bara julblommorna i fönstret som skvallrar om att julen varit här.
Tomt och mörkt.
Men rent och fint.
Vardag på riktigt.

3 kommentarer:

  1. Tycker det er tråkigt varje år jag. Julen går ju så fort. Min glede er stor i børjan av des, nær stjærnor och stakar kommer fram i fønstren. Jag tog ned mitt i helgen : (

    SvaraRadera
  2. Och det kan jag lova dig, att inför nästa jul .., då minsann kommer ett julkort härifrån. Hopefully med en hund på ,-)

    SvaraRadera
  3. Julie K; Jag brukar tycka att det känns lite vemodigt. Så även i år. Vemodigt, men lite skönt också :)

    Elisabet; Det ser jag fram emot!

    SvaraRadera