onsdag 5 januari 2011

Lurvig hos veterinären

Inte alls friskare vaknade jag.
Men idag hade vi fått snabbtid för Lurvig (ringde igår och fick tid idag).
"Jag åker med honom!" Sade sambon.
Men jag är rätt envis. Och tror mig dessutom ha bäst koll på hans medicinska historia...
Jo jag vet, han kan säkert minst lika bra. Egentligen.
Så fullpreparerad med alvedon, väskan full med näsdukar och halstabletter i fickan satt jag i ett hörn i väntrummet i nästan femtio minuter. Lurvig tryckte sig nära sambon och övrigt folk höll sig på avstånd.
Själv hann jag ångra min envishet flera gånger om.

Veterinären konstaterade i allafall att den lurvige har svullna lymkörtlar. Utslagen i öronen visste han inte riktigt vad det var, men med tanke på alla odlingar och prover som gjorts de senaste åren valde vi att nu bara prova en punktbehandling med antibiotika och cortisondroppar. Vi ville helst inte ge antibiotikatabletter eftersom hans mage garanterat kraschar då.
"Har ni allt annars?" Frågade veterinären, och jag talade om att medicinskåpet var ganska fullt.
"Ni har inte problem med fritidssysselsättning i allafall" sade den vänliga veterinärassistenten och det kunder vi ju nästan skriva under på att vi inte har.

Nu ligger han, den lille lurvige, på julklappsmattan framför elementet, och soooover :)

Uppdatering: Det är altså ingen större fara med honom. Han har så nedsatt imunförsvar att utslag och klåda nog får ses som en mindre åkomma.

6 kommentarer:

  1. Stakkar liten. Kram til honom : )

    SvaraRadera
  2. Julie K; Kram förmedlad ;) Och jag insåg att det kanske var bäst att skriva en liten uppdatering. Det är alltså ingen större fara med honom :)

    SvaraRadera
  3. Lilla gubben...han är en tapper kille det där.
    Måste säga att den där envisheten som du beskriver känner jag igen som bara den. Så där skulle jag också gjort.
    Hoppas du fick vila sen efter veterinärbesöket. Krya på dig nu!

    SvaraRadera
  4. Emma R; Senast han fick den här kuren var det rena mirakelmedlet. Jag hoppas på detsamma den här gången :)

    Londongirl; Ja, att han är tapper kan jag skriva under på. Och veterinären är så himla gullig med honom. Skönt att det finns fler envisa ;) Resten av dagen har tillbringats på soffan.

    SvaraRadera
  5. Ja, krya på sig lille Lurvig. Han verkar vara så himla duktig hos veterinären och med behandlingar och allt.

    SvaraRadera