torsdag 27 januari 2011

Intressant dag

När jag kliver innanför dörren strax efter fem går ögonen nästan i kors.
Hela dagen har tillbringats som vikarie bland teckenspråkiga barn och teckenspråkig personal.
Jag kan inget teckenspråk, men är min mamma evigt tacksam att hon någon gång för många många många år sedan lärt mig alfabetet.
Det har blivit en förfärlig massa bokstaverande, skrivande, gestikulerande och gissande. Och helt naturligt har jag flera gånger känt mig väääldigt utanför. Fy så frustrerande att inte förstå när människor talar med varandra (det är förstås de dövas vardag, men en vardag jag inte alls är van vid).
Intressant i allafall, och när jag på slutet även fick träffa lite äldre barn blev kommunikationen mycket lättare. Har idag lärt mig flera ord och en och en annan mening :)
Nu ska jag dricka varm choklad ur snögubbemuggen och förhoppningsvis kvickna till så pass att jag orkar ta itu med litteraturen till morgondagens seminarium.

7 kommentarer:

  1. Läste ju då några år teckenspråk i Örebro. De första veckorna drack jag kaffet helt svart eftersom jag inte viste hur man teckna ordet mjölk. :oD

    Tycker du är modig som utsätter dig för sådant. Hejja Mossfolk.

    SvaraRadera
  2. Tittar in här på kvällskvisten ..., jag är så trött när jag kommer hem så jag orkar knappt sitta framför datorn ,-))
    Och jag ser att det är det flera som är ...

    SvaraRadera
  3. Husan; Jag hade velat läsa teckenspråk på gymnaset, men det alternativet tillkom tyvärr först efter att jag slutat där.
    Och särskilt modigt var det inte, jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på :)

    Elisabet; Haha, ja, igår var verkligen ögonlocken tunga. Fast jag tycker allt attdu fick till ett bra antal inlägg ändå ;)

    SvaraRadera
  4. Oj, det lät jättespännande! Förstår att det var frustrerande dock, men kanske nyttigt att utsätta sig för någon gång. :)

    SvaraRadera
  5. Ja han måste vara konstnär den dära morfarn, något jag inte hade en aning om! ;-)

    Oj vilken utmaning. Jag läste teckenspråk i gymnasiet men önskar jag hade lärt mig mer. Rätt vad det är stöter man på hörselskadade, och även om de är vana att göra sig förstådda ändå måste de tycka det är väldigt skönt när folk behärskar deras språk!

    SvaraRadera
  6. Vill du bli dagens blogg?
    Passa på att gå in och anmäl dig!

    De pågår även andra tävlingar så anmäl dig och ha chansen att vinna fina priser:)

    eller kanske Följa varann på bloglovin?
    Eller ställ en fråga i min "bloggsvarsruta" och bli länkad!
    (obs ställer ni en fråga som redan är ställd raderar jag dem och ni blir då inte länkade)

    SvaraRadera
  7. Så spännande att jobba på ett dagis för döva. Frustrerande att inte förstå :-). Men intressant. Jag har också bara lärt mig bokstäverna en gång i tiden, hade ju varit kul att även kunna orden.

    SvaraRadera