tisdag 18 januari 2011

Idag

Vardagsmorgon, sådär som sådana som jobbar har det. När man studerar är ju dagarna lite hur som helst.
Morgonrunda med Lurvig, frukost och rask marsch till förskolan.

Bilden är inte från förskolan utan hästlekis för några år sedan.

Det är synd att man inte kan förmedla en sådan dag i bilder här, för barn är verkligen både fascinerande och härliga. Idag blev det avdelningen med stora barn -kul för det var ett litet tag sedan.
Vi har lekt och pusslat och pysslat och ätit och räknat och skrivit. Hur häftigt är det inte med femåringar som med största engagemang upptäcker skriftspråket?! Förtjusta utrop då de ser att deras namn blir annorlunda om man bara byter plats på två bokstäver... eller läser ordet baklänges. Helt på egna initiativ. Här läggs grunden för den kunskap som de så naturligt kommer att använda resten av livet.
En tripp till ån för andmatning blev det också. Och prat om gräsänder, hanar, honor, hur man tar sig över vägen, isen på ån och en hel massa annat. Barn är verkligen som svampar när det gäller att förvärva kunskaper. De suger in (nästan) allting.

Vid tre landar jag hemma. Resten av dagen måste bestå av idogt pluggande om den här veckan ska gå ihop. Men det är intressant. Och går att göra under filt i soffan :)

6 kommentarer:

  1. Att vara lärare för barn, låg,- och mellanstadiet, måste vara det mest underbara som finns!

    SvaraRadera
  2. Det är nästan så jag längtar tillbaka till svunna tider. Men nej förresten pensionärstillvaron är betydligt lugnare ;))

    SvaraRadera
  3. Ja, så kul det verkar att vara förskollärare! Och speciellt när man har en sån fin inställning som du verkar ha, att barn är intressanta och spännande att vara tillsammans med :-)

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Många många gånger har jag undrat vad jag ger mig in på. Tror att det är jätteroligt och en riktig utmaning...

    Lisette; Haha, ja jag ser fram emot att få börja jobba på riktigt. Ett års studier kvar och sedan blir det seriöst jobbsökande...

    Kattalena; Ja, men de är ju det! Jag fascineras varje gång och är både tömd och fylld på energi när jag kommer hem ;)

    SvaraRadera
  5. Elisabet har alldeles rätt här ovan i det hon skriver. Det ÄR det mest underbara som finns.
    Jag har världens bästa jobb. Älskar det. :-)

    SvaraRadera
  6. Dom fick inte "hantvärk" då - som mina två små grabbar som fick skriva fina (rättvända) bokstäver hos mig och blev helt slut och beklagade sig hos sin fröken...

    SvaraRadera