onsdag 12 januari 2011

Idag

Ibland känns det som om jag tappat greppet.
När vi planerat in en dag med redovisningsplanering och färdigställande av arbetet och så ringer telefonen halv åtta på morgonen. Det är till sambon och nu får han kasta på sig kläder och springa till "sin" skola för att vicka.
Jag öppnar lite planlöst vårt arbete.
Slår en kik på studentportalen och ser att kursplanering för nästa delkurs lagts upp. Så mycket mer arbete än jag trott. Och så mycket mer viktig litteratur än jag trott.
Öppnar stadsbibliotekets hemsida, men hittar inte något av det jag söker.
Inte heller på Karlkskoga bibliotek. Eller Lindesbergs.
Eller på campusbokhandeln.
Inte ens universitetets eget.
Helt hopplöst känns det.
Och lite extra viktigt när det ska bli ny kurs, nya lärare och okända kurskamrater.

Försöker bringa ordning i vilken ordning litteraturen kommer att behövas och inser att årets almanacka är blank.
Sätter mig med en mugg te i soffan.
Skriver en lista över vad som behöver göras -struktur.
Ute är det åter vitt.
En istapp hänger på balkongen.
 Skriver ut kursplaner, planeringar och schema.
För in födelsedagar och de schematider jag vet i almanackan.
Ägnar ett par timmar åt litteraturlistan. En bok i taget. Så småningom är det riktigt greppbart.
Pratar med kurskamraten, som hade tyckt att det var lika snurrigt som jag tyckte.

Går långpromenad med Lurvig.
Gör toast till lunch.
Tar mig an vårt arbete. Ändrar och lägger till.
Sparar.
Funderar.
Skriver en punktlista inför redovisningen
 Lurvig sover på julklappsfällen vid elementet.
Och vips så är jag klar.
Färdig.
Bara sambon som ska läsa in sig och godkänna.

Bröd på jäsning.
Så fort sambon kommer hem blir det tripp till stan.
Och ute blir det allt skummare.

2 kommentarer:

  1. Du skulle inte kunna komma hit o vicka lite??? Organisera kaoset jag lever i???
    Schemalagd vår vore underbar.
    ;))

    SvaraRadera
  2. Husan; Haha, jag har ju fullt upp med att hålla ordning här ;)

    SvaraRadera