fredag 7 januari 2011

Dag 6

Dag sex på utmainingen är "Dåtiden".
Dåtiden kan vara år 1917. En älg är fäld och jaktlaget uppställt. Tvåa från vänster står min morfars morfar. Man kan undra om herrarna blivit tillsagda att se sådär allvarliga ut?
 Dåtiden kan också vara morfars mamma som runt sekelskiftet bara är en liten fröken som står så stolt i sin klänning med riktig spetskrage och håller ett stadigt tag om väskan.

 ...eller 1989. Jag är har precis fyllt sju år och har en rosarutig klänning, fruktansvärd frissyr och bestämmer mig precis i denna stund för att börja spela fiol.... sådär fint som mammas kusin!
Dåtid är även den här sommaren. Vi har cyklat ut till sommarhagen för att hälsa på "våra" ridskolehästar. Inga problem var det att cykla igenom hela stan bara för att titta och kanske klappa lite.
 Senare, men ändå dåtid.
Anställning som hästskötare. På tavlan skrevs det vad hästarna skulle göra och om de var borstade. Bredvid fanns en aldrig tom lista på sådant som behövde göras; mocka och kratta skrittmaskin, tvätta vattenkoppar, skrubba galler och andra nödvändiga stallsysslor.

 Och dåtiden är instruktörstiden, med alla härliga hästar och elever. Skogstur en lördagsförmiddag. Glada barn och underbara ponnyer!
 Dåtiden för den lurvige hunden; så fort ponnyerna var utsläppta vandrade han över stallplanen till stallet med den lilla boxen, där vattenhinken hängde i perfekt drickhöjd även för en lurvig hund :)
 Mer nära -men dåtid.
Förseminarie med bästa pluggarkamraterna. Några fönster går inte att öppna, väggarna är mörkblå och en stor världskarta täcker en stor bit trasig tapet.
Men hyran och läget var bra.

Så var det. Små små fragment av dåtiden.

3 kommentarer:

  1. Jisses, vad tiden går fort. Man kan ju nästan tro att det var år 1917 förra veckan, med tanke på hur det känns.

    SvaraRadera
  2. Hej på er där på tredje våningen i gula huset.
    Hoppas du är på bättringsvägen nu.
    Här går bättre. Sakta men säkert....

    Kul att se din utmaning.
    Många härliga bilder.

    Skönt att det är bra (bättre) med Lurvig.

    Trettondagen ja, nä här i nabolandet firar man den inte. Det är inte röd dag som i Sverige. Vi har röd dag på Skärtorsdagen här i stället. Det är mycket bättre.
    Men med fira menar jag att man gör lite extra på afton och ser Eva Rydberg och myser lite.

    Japp, sköna mössor, sköna tofflor och ett läckert pannband kom det i paketet som såg ut som en julskinka haha. En hel rulle brun tape hade hon och gubben lindat runt. Inbrottssäkert skulle jag vilja säga haha.

    Nu ska jag dricka upp mitt te och sen hoppe i loppekassa.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  3. Rumlan; Jo, nog för att det går fort, men inte SÅ snabbt :)

    Synne; Jag är absolut bättrad.
    Och v har inget extra mys alls den där trettondagen. Eva Rydberg blev det bara för att mamma nämnde det när jag pratade med henne i telefon. Och här var det dessutom bara jag som ville se :)
    Skärtorsdagen hade jag också kunant tänka mig vara ledig... Lååånghelg vid påsk :) Fast allra helst hade jag haft den där pingsten kvar.

    SvaraRadera