söndag 12 december 2010

Pepparkaksbak

Igår var det så åter dags för det årliga pepparkaksbaket. Den här gången gick det av stapeln hemma hos Elin och Anders och av okänd anledning lyckades vi få betydligt fler "ätbara" kakor i år än vanligt!
 Liten Pontus, som förra året var en pytting, hade i år både egna formar och egen kavel. Kavla var visserligen lätt överskattat och formarna dög fint att sortera ner deg i :)
 "Här, varsågod"
 Pepparkakor på kö, formar, mjöl, kavlar, julmust och en kreativ fröken L som kör med fritt skapande.
Traditioner är trevligt.

Hemkomna fixade sambon ursmaskig mat; entrecôte, hasselbackspotatis och trattkantarellsås.
Och kvällens film blev "Trollkarlens lärling".
En rätt bra lördag.
Eller väldigt.

9 kommentarer:

  1. Alltså jag tror jag måste ha hit din sambo och/eller dig för att laga mat till mig. Blir så grymt hungrig när jag läser dina inlägg, vilket jag precis kom på är en stor förbättring mot i somras då jag fick skippa och läsa valda delar för att inte spy :o)

    SvaraRadera
  2. Härligt med såna traditioner tillsammans! Jag älskar allt pyssel som hör till den här månaden.
    Mysiga bilder! Det är så att man nästan kan känna doften av pepparkakor genom skärmen här. :-)

    SvaraRadera
  3. Såna här traditioner är verkligen trevliga :-)
    Det ser himla mysigt ut när ni bakar pepparkakor!

    SvaraRadera
  4. Vad kul med gemensamt pepparkaksbak! Blir ju så mycket roligare så. Jag har aldrig gemensambakat någonting :-)

    Låter som en supermysig lördag!

    SvaraRadera
  5. Eller var det kanske söndag:-D

    SvaraRadera
  6. Jag kommer ihåg exakt hur det kändes att få vara med och baka pepparkakor när jag var barn: underbart!

    SvaraRadera
  7. Åh, lät som en helt fantastisk dag. :) Mysigt med pepparkaksbak.. blir lite sugen på att göra fler.

    SvaraRadera
  8. Jag är inte någon traditionsmänniska, snarare motsatsen, men vårt pepparkaksbak är till och med jag rädd om :)

    Minns att jag och mormor alltid bakade pepparkakor när jag var pytteliten. Riktigt härliga minnen!

    SvaraRadera
  9. Anna; Ha, ja då är det nog sambon du ska bjuda hem, det är han som är duktig med matlagningen (jag avskyr att laga mat, men tycker att det är rätt kul att baka :)
    Och så himla skönt att du äntligen mår bättre!!!

    Londongirl; Ja, det gör verkligen jag också. December är den mysigaste månaden på hela året!

    Christina; Det är mysigt. Och jag tyckte att det var toppen att fröken L kunde vara med i år också, lite kruxigt att få till ju, eftersom hon bara är här varannan helg och det ska passa alla.

    Kattalena; I vanligafall brukar jag inte heller "gemensambaka", men just det här pepparkaksbaket är supertrevligt! Och det var på lördagen :)

    Mian; Det minns allt jag också. Fast vi gjorde det hemma. Med huckle, datumljus och julmusik... Mysigt!

    De la realidad; Det var en jättebra dag. Gillar jultraditioner :)

    Anders; Ja, jag älskar traditioner... vilket eventuellt kan ha att göra med att jag bara har mysiga och trevliga minnen runt dem. Och pepparkaksbaket är en viktig grej, så det blir till att bo kvar i samma stad resten av livet ;)

    SvaraRadera