tisdag 28 december 2010

Insikt

När jag slår en kik på var läsarna kommer ifrån upptäcker jag idag flera orter jag inte visste fanns. Som Rejmyre till exempel. Hej!
Och så ser jag att någon har klickat in sig från Hyltebruk. Hej hej!
När jag var nitton år och precis hade tagit studenten var det ett tag väldigt oklart om jag skulle hamna i S-tuna eller Hyltebruk. Om jag hade hamnat i Hyltebruk hade mitt liv helt säkert sett totalt annorlunda ut.
Och inte för en sekund ångrar jag att jag tackade ja till jobbet, den där dagen i S-tuna, när jag trodde att min blivande chef hette Nalte, och tåget var en timme försenad och jag inte hade  något telefonnummer. Och i stallet stod fullt med vita tävlingsponnyer och jag kunde ingenting. Men lärde mig precis hur mycket som helst.

Nu lever jag som i en helt annan värld, men sambo och hund och varannan helgs-bonus, och fritid och akademiska studier och fantastiska vänner och nära familjen men alldeles säkert kommer folket och gården i S-tuna alltid ha en alldeles speciell plats i hjärtat.

Precis det kommer jag att tänka på när jag ser att någon från Hyltebruk varit här och läst :)

4 kommentarer:

  1. När man bor nära vänjer man sig vid konstiga namn. Marianne, bloggaren med "Nya äventyr" som bodde i Egypten tidigare hade ett inlägg nyss om konstiga namn jag aldrig hört.
    Men Rejmyre (eller Rejmyra) ligger ganska nära Norrköping, och ännu närmare Finspång där vi bodde för många år sen. Det är bara en liten by med ett känt glasbruk - vi åkte ofta dit och handlade på fabriksbutiken. Finns en fantastiskt romantisk restaurang där också!

    SvaraRadera
  2. Och min mamma köpte röda, urläckra Reimyreglas som jag växte upp med ,-)

    SvaraRadera
  3. Det kan vara en hissnande tanke när man börjar fundera på HUR livet sett ut om man gjort ett aller annat litet val annorlunda! Eller när man konstaterar att ett litet val, som när det begav sig kändes ringa betydelsefullt, har haft sån stor betydelse! Hissnande som sagt, hissnande! :-D
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Bloggblad; Aha, det hade jag ingen aning om. Lite kul tycker jag, att gå in och kika var läsare kommer ifrån :)

    Elisabet; Jag borde alltså hört talas om glasbruket. Nu har jag det ;)

    Emma; Ja visst är det så. Både spännande och lite farligt att tänka på. Jag hade dock absolut inte velat ha det på något annat sätt så det är väl himla tur att det blivit så här :)

    SvaraRadera