fredag 17 december 2010

Fredag

Fredagen börjar klockan åtta med föreläsning. Matematik i vardagen talas det en del om och vi har en alldeles engagerad föreläsare; Kjell, som gör det här med matematik riktigt underhållande.
 När Eva, som sitter bredvid mig, har hunnit tugga i sig halva äpplet kommer han rusande och börjar skära itu det på mitten. Symetri och former är också matte. Och därtill berättar han en söt saga om äppelträdet som ville vara lika högt som almarna...
Efter föreläsningen for jag ut till Marieberg för att göra det sista julshoppandet. Klockan 13 kom jag och trodde väl kanske att folk jobbade.
Folk jobbar inte.
Inte idag.
Fredag klockan 13 var alla andra människor också där och den stooora parkeringen var full.
Och folk var sura.
"De här kassarna är alldeles för långa" sa en man till sin förmodade fru.
"Ja, och de brukar vara så dålig kvalitet!" kontrade den förmodade frun.
Nästan lite smittsamt är det med sådan stämning. Jag muttrade med lite för mig själv. Trängdes och var varm.
Och förfärades över hur dyrt det är med leksaker. Rena rånet. Alldeles säker är jag, på att ett litet barn skulle ha ungefär lika roligt med ett paket servetter.
Jag köpte inte servetter.
I allafall inte i julklapp till något litet barn.

Nu är det kvällen.
I morgon ska jag julpynta. DET ser jag fram emot!

1 kommentar:

  1. Jag förvånas varje år över hur arga alla är. Jag förstår inte. Och jag blir lika irriterad varje gång och undrar varför folk ens ger sig ut om det ska låta på det där viset.

    SvaraRadera