onsdag 10 november 2010

Vinter

När mobilens larm gick på klockan sex i morse studsade jag ut med hunden i snön. Det var vitt! Det singlade snöflingor jättevackert i skenet under gatlyktorna.
Vinter för mig är snögubbar, snölyktor och snöänglar.
Det är att räkna med förseningar, att gå ut tidigare på morgonen för att få i ordning bilen och det är skottning av parkeringsplatsen.
Det är pulkaåkning och hundbus.
Och det är komma in, kanske lite kall och dricka varm choklad.
Det är att hänga snöblöta kläder på tork...
och att sitta inne i värmen och mysa medan landskapet utanför är just kallt och lite blött.
Det är ett vackert vitt landskap. Rök ur munnen och frisk luft.
Och det är en massa glada barn som precis har förstått det här med vinter.
Bland annat.

Sambon är min raka motsats när det gäller vinter. Han lever upp de varmaste sommardagarna när jag helst sitter i skuggan och gör ingenting. En dag som idag drar han täcket upp till näsan när mobillarmet startar.
Väl ute tar han sig fram med axlarna uppdragna till öronen och mössan så långt ner som den bara räcker (vilket enligt honom är alldeles för kort)
"Det är kallt" fungerar som svar på alla frågor :)
Så olika det kan vara!
 Jag tycker i allafall att det är jättefint!
 Och i lekparken hade det byggts en hööög snögubbe.
Tjoho, det är vinter!!!

3 kommentarer:

  1. Oj, det var en hög snögubbe. :)
    Åh, jag vill också ut och leka i snön, åka pulka, dricka varm choklad och göra snöänglar. Den biten med snön gillar jag.

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt det låter med vintern för dig! Och ser jättefint ut på bilderna med all snö!

    Jag är nog lik din sambo där alltså, hehe. Men det låter härligt med snön som du beskriver det! Och varm choklad i vintertider är aldrig fel!

    SvaraRadera
  3. De la realidad; Den var jättehög. Och den där biten överväger liksom de lite tristare :)

    Kattalena; Det är ju härligt med snön! Fast jag har numera lärt mig att ni antivintermänniskor är alldeles hopplösa att övertyga ;)

    SvaraRadera