onsdag 24 november 2010

Pepparkaksgrottor

Idag har vi haft en superinspirerande föreläsning. Två gästföreläsare, Göran och Lillemor Emanuelsson talade om praktisk matematik i förskola och skola. Bums ville jag åka till skolan och göra tesselering eller fara till dagis och dela klementin.
De var ett äldre par och kanske blev det extra bra för att de kompletterade varandra så fint. Bilder och exempel från verkligheten varvades med mer teoretisk fakta. Intressant och lättlyssnat. Och rart. I en härlig blandning.

Ikväll är laktosfria pepparkaksgrottor bakade.
Chokladflarn och bullar är redan fixade. Kvar är chokladtårta som ska vara efterrätt på fredag och snickerskakor samt blåbärstårta till lördag. Mer avancerat än så blir det inte på kalasandet i helgen.
Smolket i bägaren är den lurvige hundens mage som har kraschat igen. Vi slutade med magmedicinen i söndags. Det gick i två dagar... Förhoppningsvis hör veterinären av sig i morgon.

Nu hinns det med lite matte före läggdags :)

8 kommentarer:

  1. Mer avancerat? Tyckte att det där var en mängd saker som räknades upp. Haha. :) Pepparkaksgrottorna såg fina ut i alla fall. :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fest!! Grottorna ser verkligen läckra ut. Kan man kanske få tigga recept ?? ;)

    SvaraRadera
  3. De la realidad; Nja, det är ju inte direkt "sju sorters kakor". Men det får duga, snart är det jul och då måste det finnas plats i frysen för lussekatter :)

    Lisette; Absolut. Lägger ut receptet i ett nytt inlägg... i morgon, för nu är det natten :)

    SvaraRadera
  4. Herre jösses vad godsaker.
    O mer skulle det bli.
    Ja, om jag skulle göra enbart hälften av det så skulle min familj undra om jag blitt sjuk. Här bakas det oftast på ICA, alltså färdigbakade, inköpta saker.

    Klappa lilla goa lurvig fråg mig o hoppas vet ringer idag.

    SvaraRadera
  5. Gud så gott !
    Synd att jag inte kan komma på Fredag ! :( Men du har alltid godsaker när man kommer. Så jag får helt enkelt komma någon annan dag :) !

    SvaraRadera
  6. Krama Lurvig från mig!

    Förstår (av kommentaren här ovan) att mamma Lisette kommer att bjuda på pepparkaksgrottor framledes. Jan (och jag) dreglar redan :)

    SvaraRadera
  7. Aj aj aj. Jag blir så ledsen att höra att Lurvigs problem inte löser sig. Lilla gubben.

    SvaraRadera
  8. Husan; Nä, jag gör helst eget. Fast så här mycket bakas det bara till kalas ;)

    Anna; Ja jättetråkigt att du inte kan komma ikväll! Men du är förstås alltid välkommen... och så har vi ju dig kvar att fira med :)

    Christina; Mmm, ja det var lite trist när det såg så bra ut ett litet tag. Fast så här är det i Lurvigs liv, upp och ner och ibland farligt nära gränsen.
    Vi jobbar inte längre för en lösning utan för att hålla det i schack så bra som möjligt :)

    SvaraRadera