lördag 27 november 2010

Pepparkaksgrottor -recept

Lisette frågade efter receptet på pepparkaksgrottor. Här kommer det:

30 kakor
4 dl mjöl

0,75 dl potatismjöl
1 dl Brun Farin
1 tsk bakpulver
4 tsk pepparkakskryddor
200 gram smör
lingonsylt
1. Värm ugnen till 200 grader. Ställ småbrödsformar på en plåt.

2. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smör i mindre bitar. Baka ihop till en smidig deg.
3. Forma degen till en rulle. Skär rullen i mindre bitar. Forma bitarna till kulor och lägg i formarna.
4. Gör en nedsänkning i varje och lägg i en klick lingonsylt.
5. Grädda ca 10 minuter.
Snabbt, enkelt, juligt och gott :)

3 kommentarer:

  1. Tiden går så fort.
    De man mist finns kvar i hjärtat och där förblir dem.

    Ser gott ut med de där grottorna.
    Men köper du pepparkakskryddor som är färdigblandade?
    Måste titta när vi är över gränsen igen.

    Ha nu en skön vecka och ge Lurvig en goseklapp från mig.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  2. Synne; Konstigt, jag svarade ju på din kommentar tidigare... Pepparkakskryddor finns färdigblandade i affären. Mycket smidigt :)

    SvaraRadera
  3. Tack Karin för receptet!! Jag var inne och skrev ut det häromdagen men jag hade så bråttom så jag hann inte skriva och tacka. Men nu gör jag det och kan samtidigt rapportera att de verkligen är jättegoda- OCH lätta att göra. Jag tocg dock mycket mer kryddor än vad receptet säger, för jag vill alltid ha jättestarka pepparkakor..
    Ha det så gott och krama lilla Lurvig försiktigt och en kram till dig också!

    SvaraRadera