måndag 29 november 2010

Globensöndag och mattan

Tidigt i går morse blev jag upphämtad av Elin och Therese för tripp till Globen. Man skulle kunna säga att körvädret inte var det ultimata. Mörkt, snöande, blåsigt och oplogat. Men det gick fint ändå. Inte så snabbt dock.

Finfina hästar, hoppning med klass, inspirerande dressyr och en ganska trevlig show som tyvärr innehöll lite för mycket "dötid".
Jag fascinerades av den här kamelen som hade lärt sig både sidvärtsrörelser och galoppombyten!

Och så stoppar jag in ett jättekort klipp som illustrerar farten och fläkten.
Grymt imponerad av kuskarna är jag dessutom!

Hur folk orkar shoppa en massa i annexet förstår jag inte. Jag handlade strumpor och sedan fick det vara bra :)
Väglaget på hemresan var betydligt bättre. Vi upptäckte dessutom att vägen var omdragen och när vi trodde att vi fortfarande var på väg mot Enköping hamnade vi plötsligt i Västerås.
Som framtrollade! (vi körde södra vägen till huvudstaden och norra vägen hem)Hemma var det lugnt. Adventsstjärna och ljusstakar lyste. Och lilla bordslampan i hallen :)
I vardagsrummet hade sambon börjat inreda sin länge omtalade läshörna. På vinden har han hittat sin gamla matta som jag tycker så förfärligt illa om. För övrigt ser det mysigt ut.
Och hunden är vääääldigt förtjust i den där mattan. Verkligen.
Så jag antar att jag får försöka gilla läget... tills jag blir rik och har råd att skaffa en ny mjuk trevlig...
Eller så vänjer jag mig helt enkelt, fast jag inte alls tror det nu. Det finns ju andra som gjort det :)

5 kommentarer:

  1. oj va länge sedan det var jag besökte Sthlm Horse show kände jag nu... Blev så sugen när några av mina klasskamrater pratade om att de skulle ned nu i år, och ännu mer när jag nu såg dina små klipp. Kanske får bli nästa år. Kul med kamelen och sidvärtsrörelserna. Hörde rykten om att den även kunde gallopombyten, men kameler kanske inte en kan gallopera? Mest pass eller? A-ja, kul iallafall! Fyrspannet är ju bara så medryckande!

    SvaraRadera
  2. Emma; Vi har det som tradition och har åkt varje år i...många år.
    Visst kunde den göra galoppombyten. Har jag ju t.o.m. skrivit ;) Riktigt smidigt såg det ut till och med :)

    SvaraRadera
  3. På svtplay (kolla under sportkategorin) finns filmer från Globen och på matinéprogrammet finns kamelinslag.

    SvaraRadera
  4. Cecilia N; Tack för tipset. Hade faktiskt lite som kvällsplan att se om det varit tevesändningar. Nu behöver jag inte fundera :)

    SvaraRadera
  5. Härligt med Globenshow....Johan och jag kollade lite på tvn men var inte jätteimponerade av showen då de klippte hej vilt! Fula saker måste man tyvärr acceptera ibland...här hemma har vi en tomte som tillför nostalgi hos vissa och förfäran hos andra.

    SvaraRadera