lördag 13 november 2010

Efit

Uppdaterat 22.14 (och det är dagens sista)

Idag är det efit och jag är med för första gången på ganska länge.
Har en lugn dag och det ökar förstås förutsättningarna att komma ihåg de där timmarna...

06.30
Plockar upp rabarber ur frysen. Tänkte satsa på lite sommarfeeling i form av rabarberpaj till fikat.
 07.30
Morgonpromenad med Lurvig.
Nöden har ingen lag, men sedan vill han gå hem. Ni kan ju inte säga att han ser så värst road ut i regn och snöslasket :)
 08.30
Ugnen nästan varm och jag ska slänga ihop sconesen. Lördagstradition, speciellt de helger fröken L är här.
 9.30
Frukosten nästan avslutad.
Tack Eva för marmeladen!
 10.30
Lägger ut dagens bilder så här långt, medan rabarberpajen står i ugnen.
Sambon och fröken L räknar matte i vardagsrummet och Lurvig sover i sin säng.
11.30
Väääntar på fröken L som "bara" ska sminka sig först.
Vi har inte riktigt samma åsikter om vare sig "bara" eller "lagom" men kompromissar rätt bra båda två :)
 12.30
Shoppingrunda på stan. Fröken L:s tur i kassan. Väl utvalt är det som försvinner ner i kassen och kommer att få se dagens ljus vid en viss trettiofemårsdag om två veckor.
 13.30 (eller kanske lite mer)
Slår i hop blocket efter att ha räknat de sista talen på "matteläxan".
14.30
Har börjat göra maten; Korvgryta och potatismos. Fast det sistnämnda fixar sambon.
 15.30
Skrapar skålen. Sambons potatismos är det allra godaste!
(och bilden är tagen av sambon själv som hade koll på på efit-tiden :)
 16.30
Nu har jag fått ryck för att jag gjort alldeles för lite idag. Drar igång operation skura ugn och omplantera blommor... samtidigt.
 17.30
Letar förslag på roliga sällskapsspel för hela familjen.
Under tiden pågår pusselläggning vid vardagsrumsbordet.
 18.30
Tillbaka från promenaden. Lurvig tycker att matten är alldels för seg som dörröppnare. Snart matdags ju!
19.30
Dags för film och kvällsfika. Jag "ska bara" efter att ha spanat på internet hur man gör en magisk ring.
 Någon gång under filmenKommer på att det är efit. Fröken L tar sitt ansvar...
Och jag har fått tillståna att lägga ut den :)
 Det får bli dagens sista bild.

Och precis när jag ska trycka på "publicera" kommer frågan från fröken ovan som just gått och lagt sig:
-Är du allergisk mot stora tomater?

-Ja... svarar jag, som inte är superallergisk men får blåsor av dem och därför undviker när det går.
-Men då kan du nog inte äta ketchup för det är av stora tomater, replikeras det från sängen.
-Jo , det kan jag äta, det är inga problem alls, svarar jag.
-... ... ... men... ... ... varför nyser du då??

Och tja, vi åt ketshup till middagen... och jag har nog kanske nyst ett par gånger? Något ska man fundera på vid läggdags :)
Godnatt!

18 kommentarer:

  1. mmmm gott med rabarberpaj! =)
    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Underbar bild på den frysta rabarbern. Härliga färger.

    SvaraRadera
  3. Rabarberpaj är gott! :-) Förstår att det inte är superroligt att vara ute i slask och blask..

    SvaraRadera
  4. Flytande margarin till sconesbak, att jag inte har tänkt på det!

    SvaraRadera
  5. Myslördag. :-)

    Ja förutom slasket då...

    SvaraRadera
  6. MMMMM så gott det ser ut. När jag säg ikonbilden tyckte jag att de små rabarberbitarna såg ut precis som konfektmarmelad. Och då kom jag också att tänka på att jag brukade göra det av äppelmos förr i tiden när barnen var små. Får nog gå och leta upp det receptet. De är verkligen jättegoda- och nästan lite nyttiga eftersom det inte är några konstiga tillsatser. ( F,låt den långa kommentaren) ;)))
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Det är kul det där med hundpromenader. Nej Lurvig såg inte ut att uppskatta den alltför mycket. I morse när jag var ute med min hund var det bara frusna hundägare jag träffade. Alla andra vettiga människor låg och sov ...

    SvaraRadera
  8. Haha, har ni inte ätit upp marmeladen än? ;)
    Lät mysigt med rabarberpaj.. jag funderar på om jag ska göra äppelpaj någon dag, det blev bara en endaste under hösten som varit.. :P

    SvaraRadera
  9. Tänk att jag aldrig hakat på EFIT trots att jag tycker det är så kul hos andra. Men nu kan jag skylla på alla skrivprojekt som tar tid - och när jag inte skriver måste jag vila och tänka på vad jag ska skriva...

    SvaraRadera
  10. Lät juh gott med rabarberspaj!! Fina bilder välkommen till mig
    Kram Cissi
    http://www.gripdesign.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Virrpannan; Jättegott. Och somrigt :)

    thinki.se; Och mycket is, vilket skvallrar om att det är dags att frosta av frysen... ;)

    Nnika; När han var yngre (och stallhund) hade han inget emot att vara ute i precis alla väder. Nu har han blivit mer bekväm och trivs bra med att sova och ta det lugnt i värmen :)

    Elisabet; Det är supersmidigt och rekommenderas absolut!

    Ulrika; Fast på sätt och vis blir det ju ännu mer mys på grund av slasket. Kura i soffan, tända ljus och bara ha det ganska bra :)

    Lisette; Konfektmarmelad lät spännande! Kände genast att det var något jag borde googla recept på... Och långa kommentarer är för övrigt kul, tycker jag :)
    Önskar dig med en trevlig helg!

    Margaretha; Ja, det är likadant här. Bara hundägare ute på morgnarna. Och din hund kan inte se så rolig ut när han kommer in efter att ha varit ute i sådant här väder...

    De la realidad; Klart att du ska göra äppelpaj, hösten är ju inte slut än!
    Och marmeladen har vi hushållat duktigt med. Aprikosmarmeladen tog slut i morse , men björnbärsmarmelad finns det lite kvar av. Jättegod!!

    Bloggblad; Absolut godkända anledningar -speciellt den där med tänkandet under vilan ;)
    Jag tycker att det är kul med efit-dagar, både att läsa hos andra och faktiskt även att göra själv -när man kommer ihåg att ta kort, det gäller att inte ha för fullt upp med andra saker.

    Cissi; Ja, rabarberpaj är gott. Blir oftast annars bara under sommarmånaderna med färska rabarber...

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Är inne och kikar på dina bilder.
    Ja, det är olika det där med lagomt :D
    Själv blev jag aldrig en lagom människa.

    Gosa extra mycket med vovven i dag från mig!

    // Kram Anna

    SvaraRadera
  13. Såg ut som sockrad rabarber :)

    SvaraRadera
  14. rabarberpaj vad mumsigt, ser fram emot att få sen en bild på din skapelse

    SvaraRadera
  15. Anna; Jag vet inte om lagon i alla situationer är bäst, men jag tycker inte att man, precis fyllda tolv, behöver se ut som om det är Halloween varje dag. Hoppas på en större inre trygghet än så...

    Joakim; Nä, men isig! Sockret tillkom senare :)

    Annika; Den hann inte fastna på bild innan den blev uppäten ;)

    SvaraRadera
  16. Vad kul att du haft EFIT idag! Jag missade det! Ska försöka komma ihåg det nästa gång. Så gott med rabarber! Mums! Verkar ha varit en trevlig dag!

    SvaraRadera
  17. Åh! Lyckades du med den "Magiska ringen"? Jag har funderat på hur man gör men inte orkat ta tag i det.

    SvaraRadera
  18. Så gott med rabarberpaj så här i vinterrusket, eller höstrusket kanske det ska vara fortfarande.

    SvaraRadera