måndag 11 oktober 2010

Våldtäkterna

Det ligger en oro i luften idag. På stan, bussen, Ica och inte minst universitetet pratas det. Jag förstår att tillverkarna av någon försvarsspray nog går med plus just nu.
Stora tidningsrubriker igen.
Många som inte går ut själva när det är mörkt.
Det är förstås våldtäkterna jag pratar om.
Serievåldtäkterna som skapat en viss oro bland Örebroarna. Rikskrim är inkopplat. Och Dalapolisen hörde jag nu senast.
Och jag kan med en rysning konstatera att man inte ens går säker på morgonen. När mannen tio över sex i går morse blir avbruten vid våldtäktsförsöket på en tjugotreårig kvinna, cyklar han bara ett par gator bort och en kvart senare har han fullbordat en våldtäkt på en sextiofyraårg dam.
Igår morse var det alldeles nära oss. En halvtimme senare hade jag kunnat vara vittnet. Eller offret.
Och det ska erkännas, att jag som aldrig någonsin är rädd för att gå ute själv, omedvetet har intagit en viss vaksamhet vid promenader i mörkret.
Det gör mig nog egentligen mer arg än rädd.
Faktiskt!

16 kommentarer:

  1. Usch så otäckt detta är. Hoppas han snart är fast. Var rädd om dig!!!

    SvaraRadera
  2. Var rädd om dig.
    Ta med sambon på kvällspromenaden!

    SvaraRadera
  3. Jag säger som de tidigare, Ta det extra försiktigt. Gå framför allt inte ut ensam och ish inte ensam på kvällen!

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag har dom för äggen...och så är dom fantastiska i trädgården om man har mördarsniglar =)

    SvaraRadera
  5. Jag blev mållös när jag hörde på radion att det hade inträffat ett till våldtäktsförsök i går kväll, tre stycken under samma helg!!!

    Var försiktig, och om jag var du skulle jag beställa hem en pepparspray från nätet någonstans även om det är förbjudet. De här bägge männen verkar vara ovanligt våldsamma på ett väldigt alarmerande sätt.

    SvaraRadera
  6. Äh, det är ingen fara så. Jag har ju min lurviga fyrbening med mig. Är mer arg för att en man (eller två, som plisen tror) har lyckats skapa en sådan oro i en hel stad.

    SvaraRadera
  7. Jag flyttade ifrån Umeå innan Hagamannen härjade. Nu är jag tillbaka ibland. Jag har sett att man nu har tänkt på det där med buskage och belysning och sånt.

    Hoppas de snart får tag på den/de som härjar i Örebro. Tills dess får du ta det försiktigt. Tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Usch det där är så hemskt! Du MÅSTE ta det försiktigt! Nu hörde jag på radio att de gripit en!

    SvaraRadera
  9. Cecilia N; Ja, Hagamannen pratas det förstås om en del här nu. Ingen har glömt vad som hände där. Här har de bättrat på belysningen runt tunnlarna.

    Maria; Ja, jag läste att de har det. Samtidigt är bevakningen i natt förstärkt. Polisbil har passerat vårt hus ett antal gånger ikväll, så jag och den lurvige går nog tryggt :)

    SvaraRadera
  10. Aldrig roligt när det kommer så nära. Dubbelmorden i Linköping skedde ju i princip där jag brukar cykla och exakt vid den tiden oxå...kändes olustigt! Du får öva Lurvig på att morra och skrämma bort idioter.

    SvaraRadera
  11. Så trist att man måste vara rädd för att gå ut. Hoppas de får fatt i gärningsmännen snabbt. Och du - ta det lugnt därute!

    SvaraRadera
  12. Anna K; Haha, då får vi öva länge. Jag anar ju, fast vet inte säkert hur han skulle reagera om det verkligen verkligen gällde.

    Eva; Nu är ju någon misstänkt gripen -igen. Jag är inte jätteängslig så, men tycker förstås att det är lite obehagligt när det upprepas gång på gång.

    SvaraRadera
  13. Men jisses vilken galning? Hoppas de får tag på honom snart...

    SvaraRadera
  14. Måste bara tipsa om det här inlägget

    http://www.underbaraclara.nu/185470/2010/10/12/sverige-kan-ta-sig-i-roven/

    SvaraRadera
  15. Kattalena; Idag är en man gripen!

    Vonkis; Jag har läst... men förstår inte riktigt logiken. Eller källan. Fast intressant var det :)

    SvaraRadera
  16. Mossfolk
    Det är just logiken i hur män och kvinnor bemöts av omgivningen när de riskerar att utsättas för brott, eller har utsatts för brott, Clara skriver om. Att vi kvinnor på sätt och vis hålls ansvariga vid våldtäkter, men även vid misshandel. "Hon var full", "hon var vågat klädd", "varför stannade hon där", "hon skulle inte ha följt med honom hem", och så vidare. Med såna kommentarer säger man indirekt att kvinnan skulle ha vetat bättre och får skylla sig själv.

    Underbara Clara är en blogg som jag följt till och från i några år. Hon, Clara, bor i Umeå och skriver om lite allt möjligt men rätt ofta om mode, fast inte så där typiskt, och om sånt som händer runt omkring.

    SvaraRadera