lördag 23 oktober 2010

Skapligt visset en lördagmorgon

En natt tidig morgon kan man med lite otur vakna med gårdagens magont, en lätt otrevlig migrän och en inte riktigt lika otrevlig mensvärk. När klockan så börjar vibrera, kan man vara på väg att väcka sin oäkta hälft för att lämpa över morgonsysslan på honom. Men så kan man bli lite purken på sig själv och tänka att "nä, skärp sig fröken Jönsson, vilket trams!".
Då blir det till att stiga upp, ta sig till tvättstugan i huset bredvid, i en fläckig värld stoppa tvätt i maskinerna, sjunka ihop på tvättstugegolvet, vilket får hunden (som ju vet att han inte får gå in i tvättstugan) att börja springa runt och yl-pipa utanför och förmodligen väcka hela trappuppgången på kuppen.
Därefter kan man ta sig hemåt igen, med en paus på alla fyra i en buske (tack gode gud att det var mörkt ute!). Väl inne kan man knapra i sig tre mustuggor på en bit knäckebröd för att bottna (?) med något före migränmedicinen. När denna intagits kan man ta en paus på köksgolvet med fokus på att få behålla den nyligen intagna medicinen, innan man kravlar sig in till sängen, mumlar åt den nu halvvakna oäkta hälften att hunden bara kissat och att tvättstugan är hans, lägger armen över ögonen och drar täcket över huvudet.

En timme senare kan man ta bort armen, konstatera att fläckarna är borta, att huvudvärken blivit bara vanlig huvudvärk, att det är ljust ute och livet är helt okej.
Man kan till och med både duscha och bädda sängen och ta sig an boken om relativitetsteorin.
I love the Migränmedicin!!
En lördag i oktober.

5 kommentarer:

  1. Hej där! Men det var strongt gjort att Du orkade! Kanske inte så klokt ändå. Jag antar du menar att Du ser fläckar då Du har migrän. Bra att medicinen hjälper, hoppas Du slipper eländet länge nu.Min gubbe brukar ha migrän, själv är jag skonad./Ingegerd
    http://vitplister.blogg.se/?tmp=23203532

    SvaraRadera
  2. Nu låter det verkligen som du kommit till min värld! Kunde skrivit det själv förutom att jag gett upp och rör mig inte ur fläcken om jag mår för illa eller har ont i huvudet. Mitt tips är att njuta i stora feta drag av att få ta migränmedicin för att försöka bli bra med alvedon är helvete nummer ett. Migränmedicin är verkligen en skänk från ovan måste jag säga och jag LÄNGTAR så himla mkt tills jag är medicinredo igen.

    SvaraRadera
  3. jag tycker det låter som en hemsk morgon!!! Usch och fy! Vilken tur att migränpillret hjälpte!

    SvaraRadera
  4. Ingegerd; Nä, det var nog inte det minsta intelligent faktiskt. Envis som bara den :) Skönt att vara skonad, det är inget vidare skojigt att ha...

    Anna; Näe, det här med att klara sig på bara alvedon, det skulle absolut vara en pers... och ta dagar innan det gick över! Tänker ofta på dig, skönt ändå att veta att orsaken är något så fantastiskt :)

    Kattalena; Jag var nog rätt ynklig faktiskt. Som tur är gick det värsta över skapligt fort :)

    SvaraRadera
  5. Jo, det är nog det som är skillnaden mot att må dåligt bara för att även om det känns väldigt tungt vissa dagar trots att man vet att det är för en god sak. Fem dagar höll det i sig en gång...inte skoj nånstans! Däremot så har jag bara haft ett anfall på tre veckor sen jag började med akupunktur...tom sjukgymnasten hade svårt att tro det. Jag är nöjd vad det än beror på...ändrade hormonnivåer, placebo eller helt enkelt nålarna...sak samma :o) Synd att inte ev placebo fungerade på illamåendet oxå.

    SvaraRadera