söndag 24 oktober 2010

Oktobersöndag

Dagen började med spöregn som övergick till spösnöande. Inget stannade på marken men bilar, buskar och träd blev vita...
Jag tänkte snabbt att en sådan här dag kan det inte vara någon dröm med varken förskola eller förskoleklass, just i blöta-kläder-avseende. Fast lite fint är det!
 Och framförallt mysigt inne.
Vid första anblicken ser nog vårt vardagsrum ut som de slöastes samlingspunkt. Under bordet ligger Lurvig och snarkar. I soffan ligger sambon under en filt och läser... och i fåtöljen sitter jag, också med en filt.
Men vid en närmare kik ser man att det egentligen är flitigt pluggande som pågår. Tenta på fredag och alla dagar före det är vigda åt idogt tentaplugg sånär som på ett seminarium.

I vardagsrumsfönstret står ödesträdet som nu börjar gå mot vinterskruden (=kalt).
På balkongräcket sitter en ensam gråsparv.
Två urdruckna temuggar står på bordet och snart är det dags att tända värmeljusen. En riktigt gråruggig söndag i oktober.

3 kommentarer:

  1. Det finns även bättre väder att vara ridlärare i på en uteridbana... Men vi klafsade på (och hade teori halva lektionstiden) 3 lektioner...

    SvaraRadera
  2. Jag ser er framför mig genom din levande beskrivning.
    Det låter som en skön dag trots pluggandet.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Maria; Nä usch, ridhus sådana här dagar är inte fel :)

    Synne; Jodå, pluggande kan allt vara riktigt trevligt. Jag önskar bara att det inte skulle redovisas genom tentamen...

    SvaraRadera