onsdag 27 oktober 2010

Oflyt med stjärnorna

Det här med strjärnor och planeter tycker vi båda är lite småintressant. Speciellt efter den här kursen. Sambons intresse är större än mitt ska tilläggas.
Hur som helst visade det sig vara så förträffligt att familjen V hade en stjärnkikare på sin vind!
Efter en hel dags plugg tyckte vi att det skulle vara utmärkt med en stjärnkikarkväll som avslutning.
Varm choklad fixades.
Flera lager kläder.
Täcke till hunden.
Nytankad bil.
Kikaren hämtades på vägen.
Vi trodde att vi hämtade ett stativ och ett kikarhuvud, eventuellt med någon extra del som skulle sättas på...
Väl framme visade det sig att allt var i delar.
Det var mörkt.
Det var minusgrader.
Så lätt knäcker man inte sambon. Man måste ju försöka! (tyckte han)
 Det tyckte inte Lurvig, som ställde sig rakt upp och ner på parkeringen och stirrade precis rakt fram. Utlurad när det egentligen är sovdags för små hundar.
Det tyckte inte heller matten, som såg molnen hopa sig och stjärnorna försvinna.
 Vi åkte hem till slut. Den varma chokladen intogs i vardagsrummet innan jag gick och lade mig.
Lurvig marscherade i säng genast vid hemkomsten.
Men sambon kunde inte släppa den där fantastiska stjärnkikaren.
I morse stod den i vårt vardagsrum :)
Nu väntar vi bara på en stjärnklar natt.

6 kommentarer:

  1. Underbart.
    Håller med sambo, sånt kan man inte lämna orört, man bara måste fixa klart omonterade saker.
    Lite avens faktiskt, skulle oxå vilja kika på stjärnor i nattmörkret med varm choklad.

    Krama Lurvig från mig.

    SvaraRadera
  2. Kul. Jag har också en stjärnkikare. Att titta på månen med den är jättekul, särskilt när det är halvmåne då man kan se konturerna av jorden.

    SvaraRadera
  3. Husan; Ja, jag kan absolut också förstå honom... men inte mitt i natten. Jag är en trött människa på natten :)

    Gunnar; Det ska bli jättespännande att prova den. I dag är det tjocka moln och regn så vi får vackert vänta på klarare väder...
    Kul med månen och jorden, det måste vi defenitivt spana efter -är ju snart halvmåne!

    SvaraRadera
  4. Tänk så fint det kunde blivit om kikaren varit ihopsatt på en gång...Men nu har ni ju en annan kväll med varm chocklad, minusgrader och täcke till Lurvig att se fram emot.
    Den gjorde sig bra i vardagsrummet hihi.
    Kram i regnet.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Verkar kikaren fungera fortfarande? :) Har ju varit nerpackad i rätt många år.

    SvaraRadera
  6. Synne; Jag är kanske inte jättenöjd med placeringen i vardagsrummet. Men bor man inte så stort får det bli som det blir. Fast bara fram till nästa stjärnklara natt ;)

    Anders; Vi lyckades inte få någon skärpa, men det kan ju bero på att det var lite molnigt och efter det har varit jämngrått. Alla delar fanns i allafall, varenda liten skruv :) Nu beställer vi en stjärnklar natt att prova den på!

    SvaraRadera