fredag 1 oktober 2010

Mitt i natten

Om man har fått en stjärnskådningsuppgift på universitetet, då kan man en klar och kall natt fylla en termos med varm choklad, klä på sig vinterkläder och styra kosan mot Kumla golfbana.
Sedan kan man trampa ut i bäckmörkret, med den påklädda hunden i snöre, fundera på om det är dagg eller frost i gräset och därefter vända näsan mot himlen.
Oh vilken himmel!
Med ett rött baklyse till cykeln, som inte ska förstöra mörkerseendet alldeles, kan man sedan ge sig i kast med någon sorts stjärnkarta och uppgifterna.
Sedan kan man tycka att det är förfärligt förargligt när det strax efter midnatt, plötsligt från ingenstans, på mindre än en minut, blåser in moln över precis hela himlen.
Det är då det är tillåtet att muttra lite, dricka sin varma choklad, äta en nattlig kaka, insupa känslan av ödslighet där ute i bäckmörkret för att sedan återvända till bilen och styra kosan mot sin varma säng.
Så kan det vara.
Och så var det.
I natt.

6 kommentarer:

  1. ÅÅåååå vad kul. Nattliga äventyr gillar jag o även stjärnhimlen. Kan tänka att Lurvig fundera lite på hur han kunne hamna där mitt i natten när han annars brukar ligga i sin bädd o snosa. Sån aktivitet gillas nog på hög hundnivå kan jag tänka. :))

    SvaraRadera
  2. Åh, vad mysigt! Jätte super mysigt.
    Jag såg att det var alldeles stjärnklart igår, men jag hade inte hunnit läsa uppgiften om vad vi ska göra än.. och dessutom är det lite svårare att stjärnskåda i stan med alla lampor. :P
    Men kul! Jag tycker att det ska bli en rolig uppgift, har alltid gillat stjärnorna.

    SvaraRadera
  3. Men å vad kul med nattuflyckt! Väldigt avendsjuk blev jag... ända tills jag läste om molnet. Fick genast lust att plocka fram Anders stora teleskop som står på vinden.

    SvaraRadera
  4. Husan; Lurvig var trött, undrade varför han inte fick någon kaka och somnade bums när vi kom hem :)

    De la realidad; Jättemysigt! I stan är det ju helt hopplöst. Och om inte molnen hade förstört hade allt blivit perfekt!

    Elin; Har ni ett teleskop?!! Wow!
    (här finns en till som vääääldigt gärna hade haft ett med sig. själv tyckte jag kanske att en handkikare hade varit ganska lagom :)

    SvaraRadera
  5. Roligt!
    Själv gick jag ut i mörkret så där 1996 och kikade efter Halleys komet - och fick se den!
    Vi spanade även på ISS när Christer Fugelsang var uppe där 2009 - snabbt som sjutton gick det när rymdstationen for över himlen.
    Rymden är spännande!

    SvaraRadera
  6. Mian; Ja, visst är den det. Och så liten man känner sig när man blickar ut sådär. Kul att ni fick syn på Halleys komet!

    SvaraRadera