söndag 31 oktober 2010

Häx de lux

I natt, ska jag tala om, har vi haft påhälsning av självaste Häx de lux.
Ja, nu var det ingen av oss som såg henne, men hon hade lämnat ett brev vid fröken L:s säng. Kluriga ledtrådar fick den unga madamen att bland annat kravla under sängen i sovrummet...
 ...klättra runt i soffan och rota bland växterna...
 ...och slutligen gräva ner händerna i en äcklig burk fylld med larver (eller var det ris, det är frågan...) i jakten på en nyckel.
 Spåren ledde ner i den mörka källaren, där Häx de lux hade gömt Herr Pumpa och i honom en skatt i form av en liten ljuslykta.
Själv var jag förstås helt ovetande om spektaklet och satt uppe till närmare ett i natt bara för att se vad som hände under spöktimmen.... Och då kan man ju tycka att min planering kanske inte var den bästa, men jag hade någonstans tänkt att vår fröken kanske tyckte att hon blivit lite stor för diverse skattsökningar... Därför körde det ihop sig en smula när det sista hon sade före läggdags var "hoppas att häxan kommer ihåg mig i år med".

Och nu vet jag att en mossfolksmamma tycker sig se en viss igenkänningsfaktor. Det råkar nämligen vara så att jag själv är tämligen förtjust i traditioner av detta slag...

Efter skattjakten åt vi monsterscones.
Lite väl lika tvättsvampar inuti. Men så är det bara Halloween en gång i året!

10 kommentarer:

  1. Sånt där blir man nog aldrig för stor för ;-) Så kul ni hade hittat på!
    Och vilka uräckliga scones ha ha!
    Inte undra på att ungar gillar den här helgen ;-)

    SvaraRadera
  2. Riktigt läskiga scones det där.. Men jag antar att de var goda ändå? ;)
    Hm.. den där Häx de Lux verkar ju vara en spännande typ, henne har jag aldrig stött på förut.

    SvaraRadera
  3. Er Häx de Lux verkade vara en riktig höjdare =)

    SvaraRadera
  4. Christina; Nä, det har du nog rätt i. Och framförallt tycker jag att det är kul att fixa!

    De la realidad; Ja, de smakade ju som vanligt, men urk så de såg ut...
    Häx de lux hade jag heller inte stött på tidigare, men i natt hade hon varit här.

    Ejmis; Det var en riktigt elak typ, ska jag säga. Hon hade ju kidnappat vår Herr Pumpa och låst in honom i källaren. Men nu har fröken L besegrat henne... för den här gången ;)

    SvaraRadera
  5. Åh! Vilken rolig tradition!!! Håller med om att man aldrig blir för gammal för sådant!
    Vilka häftiga scones! :-D

    SvaraRadera
  6. Det var en rolig sed! Hellre det än att gå och tigga.

    Ditt bröd hade nog passat till maten som min lillhäxa åt igår! (Finns bild på bloggen)

    SvaraRadera
  7. Å vad kul!! Längtar tills Pontus kan få besök av Häx de lux

    SvaraRadera
  8. vad kul :D! man blir aldrig för stor för överraskningar!

    SvaraRadera
  9. Så kul med skattsök och läskiga scones!! Man blir aldrig för stor för att leka. Barn uppskattar när vi vuxna gör det. :-)

    SvaraRadera
  10. Åh monsterscones! Kan du inte skicka receptet ?

    http://colouredgirl.blogg.se/

    SvaraRadera