fredag 15 oktober 2010

Det här med att svara på kommentarer...

...tycker jag är trevligt. Absolut. Det är till och med så att jag ofta slutar kommentera på ställen där man inte får respons -har bloggskribenten ens sett? Sedan kan det förstås förekomma undantag, och inte minst jag upptäcker då och då att jag "bara" läst kommentaren på mailen, men missat att gå in och svara.
Det som fascinerar mig är hur olika man ser på besvarandet.
Jag svarar alltid på kommentarerna här. Då kan andra eventeullt intresserade följa "dialogen" och ibland få svar på saker som flera undrat över. Jag föredrar också att gå in och kika på de ställen jag kommenterat, för att titta på svar. Dyker plötsligt ett svar upp på min blogg måste jag ju ändå söka upp ursprungsinlägget och ibland även påminna mig om var det var jag egentligen skrev. Det blir så hattigt...
Nu vet jag att det är olika, för bara några dagar sedan upplyste jag en vän om att jag skrivit ett svar, varvid hon replikerade att "det är ju så jobbigt, då måste man ju gå in och kolla".
Så olika kan det vara.
Det var bara en kort reflektion som blev lång.
Nu ska jag gå ut och spana på "min" ask.

13 kommentarer:

  1. Misstänker att jag är vännen ;) Tycker generellt sett det är bra med diskussioner i kommentarerna. Dock skulle jag aldrig använda dem för att skriva något jag vill vara säker på att den andra läser....Är det då dessutom en vän är det ju enklast att ringa!

    SvaraRadera
  2. Elin; Ja, det är du. Och självklart ringer vi om det är något viktigt (och ganska ofta annars med :) Det handlade om bloggar och kommentarer och en reflektion över hur olika man vill ha det. Väldigt många trivs bäst med att svara hos varandra.
    Inte på något sätt ett problem, snarare en iaktagelse och reflektion.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att "bollandet" i kommentarsfunktionen är väldigt trevligt och berikande!
    Ibland missar/glömmer jag dessvärre att svara på någon enstaka kommentar (särskilt om det är kommentarer på gamla inlägg)... och skäms lite då.
    Ibland svarar jag till "alla" på en gång, när kommentarerna är väldigt lika varandra.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig till 100%. Känns inte alls kul att lämna en kommentar när man inte får nån feedback. Det är dessutom lättare att komma ihåg vad man skrev och hur konversationen gick om svaret kommer där man lämnade kommentaren. Jag försöker alltid svara på kommentarer jag får men ibland så glömmer jag bort det och svarar alldeles för sent.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är hemskt när man glömmer bort .., eller det kan vara så att man tvärtittar in och kollar och tänker att - jag hinner inte nu, jag svarar senare - och så faller det bort.

    Är det tio stycken som önskar trevlig helg, då hälsar jag till alla.

    Jag känner mig som en papegoja annars .-)

    SvaraRadera
  6. Gillar bäst när man svarar där kommentaren kom, och nu har jag svarat på din senaste i min blogg ;) Tyvärr är jag slarvig med att svara ibland. Tänker att jag ju egentligen inte skriver för att få kommentarer efetrsom jag låst bloggen för de flesta, utan mest för min egen skull. Även om jag så klart läser kommentarer och blir glad :)

    SvaraRadera
  7. Inget lätt ämne det där.
    Det är olika hur jag gör faktiskt. Ofta så besöker jag ju mina bloggvänner och svarar där. Men som någon sa att det är ju kanske lättare att svara på en kommentar där den är skriven.

    SvaraRadera
  8. En kort kommentar. Jag föredrar absolut att svaren kommer på samma sida där kommentaren är skriven. Annars får man ju ranta runt o leta meningar här o var.
    =)

    SvaraRadera
  9. Mian; Ja, så gör jag också- svarar på alla på en gång om svaret ändå skulle se ungefär likadant ut till alla.

    Anna; Visst är det så. Utan svar blir det lite som en "monolog" och jag undrar ibland om bloggskribenten är vill ha kommentarer och om de ens blir lästa. Sena svar förekommer absolut här också :)

    Elisabet; Oftast när jag glömmer, beror det på att jag sett kommentaren i mailen och tänker just att jag ska svara senare. Och så faller det alldeles bort. Tror att alla gör så ibland :)

    Maria; Fast du brukar väl vara bra på att svara...
    Jag sa tidigare att jag mest skrev för min egen skull och så är det förstås kanske fortfarande. Samtidigt som jag vet att jag tappar motivitaionen om ingen kommenterar eller läsarantalet blir väldigt lågt. Mitt antal inlägg blev väldigt få då när jag hade bloggen låst för några år sedan.

    Synne; Nä, alla tycker ju så olika. Jag tycker absolut att det är roligast att följa konversationen på ett och samma ställe. Både som första, andra och tredje person. Men så vet jag ju att många tycker att det är jobbigt att behöva gå tillbaka in och kika...

    Johan; Exakt precis så. Punkt :D

    SvaraRadera
  10. Smaken är som röven


    klöven

    :-D

    SvaraRadera
  11. Känner mig lite träffad, har så mycket just nu i huvudet och tänker att det där svarar jag på sen och ibland glöms det bort. Många gånger kollar jag bara en snabbis och sen får jag springa iväg för att plocka ner ett barn från en stol, byta en bajsblöja eller mata, och sen är det bara borta.. ;-)

    Att jag svarar hos den som skrivit bloggen är mest för att denne ska slippa gå tillbaka till min blogg för att kolla efter svar om man kanske har mycket för sig (som jag själv). Och ibland glömmer jag ju att jag kommenterat hos någon och då missar jag ju svaret!

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vonkis; Så sant. Den tror jag bestämt att du har fått skriva ett antal gånger här tidigare ;)

    Pillan; Det var inte meningen att någon skulle känna sig träffad. Man tycker ju som sagt olika och det som passar vissa passar inte andra. Jag reflekterade mer över vad som passar mig bäst.

    SvaraRadera
  13. Det var mer att jag kanske inte svarat på alla kommentarer som jag kände mig träffad av, fast jag tog inte åt mig på ett negativt sätt!

    Var man svarar på kommentarerna är nog väldigt olika och man relaterar ju alltid till en själv!

    SvaraRadera