fredag 8 oktober 2010

Allt möjligt

I veckan har vi haft två... annorlunda lektioner på universitetet. I måndags eftermiddag lekte vi bland annat sol, jord och måne. Det är inte riktigt ens nästan i stil med vad vi sysslat med tidigare under utbildningen.
A= Tillfälligt mycket snurrig sol
B= Om möjligt ännu snurrigare jord
C= En ungefär lika snurrig måne.
Efteråt visste vi att ALLT snurrar. Inte minst tankarna i våra hjärnor efter denna lektion.
I går steg våra lärare flera grader. Tyst tassade vi studenter in i ett mörklagt klassrum. Där bjöds vi på ett spektakulärt ljusspel och därefter en teater där bland annat studierektorn himself deltog.
Imponerande, tycker jag. Både att komma på en sådan sak och att genomföra den. På universitetsnivå.

För övrigt har jag varit på dagis idag igen. Faktum är att jag längtade efter att komma dit och träffa de "stora" barnen. En superlugn eftermiddag gav gott om tid att höra på fyra-och femåringars funderingar runt saker och ting.
Oj, vilka vindelvägar man får följa med på. Och vilken alldeles outgrundlig fantasi. Fantastiskt!

Fantasiskt är också att både jag och sambon fick VG på senaste tentan. Det firade vi med... te.
Mindre fantastiskt är det att bladlössen på mina pelargoner är galet envisa.

Men bladlöss eller inte. Nu är det kvällen. Sambon jobbar. Ute är det bäcksvart. Skavlan på teve. Tända ljus. Varm choklad. Blommig filt. Lurvig intill min fåtölj. Och precis nu skallrar rutorna lätt av godståget som passerar.
Så är det här. En ganska bra fredagskväll.

5 kommentarer:

  1. Mysigt. :) Kul att du verkar trivas så bra på förskolan!
    Och jag håller verkligen med om lektionerna, den här delkursen är helt i min smak. Skönt att tentan gick bra. :)

    SvaraRadera
  2. Jag nästan saknar det där med att gå utbildning och göra en massa roliga saker... Du skriver så trevligt om det.

    SvaraRadera
  3. De la realidad; Jag trivs jättebra. Så bra att jag råkade säga till en av förskollärarna att jag hoppades att de skulle vara sjuka ofta... Menade ju inte riktigt så :)
    Ja, tentaresultatet var trevligt och jag känner mig väldigt säker på att ditt var detsamma!

    Bloggblad; Det har inte alls varit såhär på de tidigare kurserna. Nu tror jag dock att vi kompenseras för alla strama gubbar och tråkiga föreläsningar ;)

    SvaraRadera
  4. Grattis till tentaresultatet! Så kul! Det låter som en riktigt rolig/intressant utbildning. Verkligen! Blir också sugen på att studera igen :-)
    Och det måste ha varit jättespännande att få lyssna på fyra till femåringars funderingar. Sedan jag själv fått barn har jag mer och mer insett hur fantastiskt det är med dessa små varelser! Hade det inte varit för att jag är så rädd för alla basilusker man kan få så hade jag faktiskt varit sugen på att få arbeta med barn!

    SvaraRadera
  5. Kattalena; Tack, ja det är en riktigt intressant kurs, det här.
    Och förskolan är jättekul. Basiluskrisken är väl värd att ta och så småningom borde väl immunförsvaret bli bättre? Hoppas jag :)

    SvaraRadera