torsdag 30 september 2010

Torsdag

Det är torsdag och fint väder. Idag med.
Och det är universitet och redovisning. Prat och kaffe och kaka. Och hämta glad lurvig hund som slemmar ner hela mina strumpbyxor. Det är en charmig (?) egenhet han har. Att slemma ner.
Och det är matlagning av ett nytt kycklingrecept som visar sig vara jättegott. Aldrig tidigare har jag lagat en gryta som innehållit torkade aprikoser...
På balkongen växer ljungen i sin låda. Höstigt!
Bredvid är pelargonen som klarat de första höstnätterna. Den får stå så länge den orkar och ska inte övervintras...
 Till vardagsrumsfönstret har Ödesträdet fått flytta. Ända sedan vi kom hem från Öland i juni har det blommat och nu har de vita blommorna skiftat färg. Till vintern ska det tappa sina blad. Och stå soligt.
Vi får just se hur det blir med den saken...
Något annat som ska tappa sina blad är asken. Det fick jag lära mig på den här kursen. Askens blad sitter de första frostnätterna och sedan, vips, tappar den alla på en gång.
Två frostnätter är passerade och jag följer den med spänning. Än så länge är den det enda träd som inte tappat något alls.

3 kommentarer:

  1. Har man sagt a får man säga b så skulle gärna vilja ha receptet på kycklingen. Behöver matinspiration och jättegott låter lovande :)

    SvaraRadera
  2. Det här med Asken är intressant. Nån berättade, när jag hade flyttat till Skåne, att det trädet får sina löv sist av alla och tappar dem först.

    Men det kanske var tvärtom ..?

    SvaraRadera
  3. Jenny; Recept kommer. Snabbt och enkelt var det :)

    Elisabet; Det kan nog stämma. I allafall enligt den här läraren. Efter några frostnätter ska i stort sett alla löv rasa under en och samma natt. Träden runt omkring står ju då fortfarande i full höstskrud... Nu återstår det att se om vår ask gör som den ska ;)

    SvaraRadera