söndag 19 september 2010

Söndag

Helgen försvinner i ett nafs. Bortsett från lite visiter blir det mest pluggande och jag tror varken att fröken L eller Lurvig har funnit oss särskilt roliga.

I dag knatade vi över gatan till vallokalen. Först hade jag stått i fönstret och sett människor i alla åldrar anlända. Till fots, på cykel, i bil eller med färdtjänst.
Äldre uppklädda män, medelålders karlar med en röd ros i hatten och många som slinker in lite som på vägen och tar det här med rösträtt alldeles för givet.

Vid bordet med valsedlar plockar många en för varje parti. Hemligt hemligt.
Jag är inte så hemlig. Alls. Jag plockar mina sedlar och stoppar i varsitt kuvert och känner inte att jag egentligen skulle behöva skärmen. Men jag får.
Och jag får rösta. Och det är allt lite högtidligt, det tycker jag.

På eftermiddagen kalasar vi hos sambons svägerska.
Här i den lilla stugan på kullen bor de och har så otroligt mysigt! Fullt med släkt, två bord och massor med prat. Och kakor och en smaskig tårta.
Men några vill inte vara med på bild och absolut inte på "det där internet" så jag beskär snällt och känner mig ändå lite nöjd över att äntligen fått en bild för mig själv där alla är med :)
Lurvig fick också träffa deras schäfertik för första gången och efter en skarp blick från husse nöjde hon sig med att morra lite och hålla sig på plats. Ja, senare fick sig Lurvig till och med en slick på näsan, vem morrar på en hund som ligger utslagen mitt på golvet...

Sedan lämnade vi av fröken L hos hennes mamma, svänger förbi kyrkogården och tänder ett ljus för sambons mamma och återvänder sedan hemåt.
Och hela tiden regnar det.

Valvaka med ett resultat som inte riktigt ser ut som jag hoppats... eller röstat.
Smuttar på ytterst lite hjortronlikör, tuggar mörk choklad, snurrar på den lite för stora ringen och funderar på att vandra till sängs.
Lurvig sover.

3 kommentarer:

  1. Ååååå, jag blir så varm när jag läser dina inlägg.

    O här har du fisk att hämta. :)) Ta gärna med fröken L denna gång.

    SvaraRadera
  2. Ja helgerna försvinner så fort...

    Men du, gå nu inte och tappa den!!!

    Ringen alltså! ;-)

    SvaraRadera
  3. Husan; Oj, ni fiskar hej vilt :) Fröken L kommer om två veckor :)

    Londongirl; Nejdå, vi ska gå upp och ta in dem lite någon dag. Sambons är också lite stor. Damen i affären sade nämligen att de färdiga ringarna blev en storlek mindre än proven. Vi beställde således en storlek för stora. Det var dumt.

    SvaraRadera