torsdag 2 september 2010

En dag på universitetet

Swisch, var tar tiden vägen??
Jag har gjort en kvick bloggpromenad, men slarvat med kommentarerna.

Hur som helst har en ny kurs påbörjats på universitetet. Praktiskt naturvetenskap, passande värre för oss blivande lärare. Och roligt!

Idag har vi vandrat i naturen. Och plockat löv.
Nu borde vi ha skaplig koll på Sveriges vanligaste lövträd. Titta och känna :)
Fikapaus. Emma och Eva försöker få ordning på bladen. Sedan fick vi blunda och se om man kunde känna vilket löv det var. Intressant!
Vidare mot skogen. Här spanar sambon varken på träd eller fåglar utan på självaste månen. Wow, vad vacker den är mot klarblå himmel!
Här har vi vandrat en bit i skogen och hamnat i en glänta. Mycket engagerad lärare berättar sagan om Josefin Moss. Lilla fröken Moss bor i ett hus strukturerat av husmossa. Med väggmossa som väggar. Hon sover på björnmossa, kammar sig med kammossa och sopar med kvastmossa. Vad hon gjorde med vitmossan minns jag dock inte.
Nästan lika mycket som tolken viftar han :)
Eftermiddagen tillbringades med miroskåp.
Superspännande. Vi tittade på bladstrukturer, ytor, småkryp, mossor och mycket mer.
Oh, så intressant att se håren på en daggmask, djuren som människans öga inte uppfattar på ett blad, taggarna på almlövet och mycket mer!
Skruva och ratta. Få ljuset rätt. Och jordfelsbrytaren (?) i vårt uttag löste ut varje gång vi tryckte på ljusknappen. Men det gick bra ändå.
Så kan en dag vara för en blivande fröken.

6 kommentarer:

  1. Hjälp, så intressant! Det hade varit en dröm för mig att få vara med på en sån dag!

    SvaraRadera
  2. Så kul det ser ut att ha varit! Om jag hade gått den kursen hade jag dock skelat av att titta i mikroskåp. (Jo, det är sant, det är inte bara glasstrutar som ger mina ögon ett eget liv.)

    SvaraRadera
  3. Haha, jag tycker alla ser väldigt koncentrerade ut på bilderna i alla fall. Totalt fokuserade på det man gör. Och man ser väldigt smart ut så fort man kommer i närheten av ett mikroskåp..

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Det var jätteroligt! Och lärorikt.

    Kattalena; Ja, verkligen. Jag är inte så förtjust i de där tentorna och duggorna som kommer sedan, men det har börjat bra :)

    Malin; Haha, jag hade stått redo med kameran ;)

    Eva; Ja, men det var vi ju. Avancerade saker kräver hög koncentration ;)

    SvaraRadera
  5. Åh vilken roligt kurs!!!

    SvaraRadera