måndag 23 augusti 2010

Kungabesök

I helgen hade vi besök av kungen.
Med vi menar jag vi Örebroare -även om det garanterat finns någon inföding som menar att man måste ha bott här ett visst antal år för att förtjäna den benämningen.

Hur som helst tågade jag och fröken L, glada i hågen, upp till Järntorget för att få en glimt av spektaklet. Sambon var hemma med Lurvig och verkade inte alltför missnöjd med det.
Fröken L fascinerades på avstånd av allt folk. Väl inne i mängden tyckte hon mest att det var obehagligt.
Och då kan jag tillägga att även om det var tjockt med folk var det inte alls som på exempelvis konserter.

Vissa hade det mindre trångt... Efter en väntan som fick x antal små barn att ge upp och bryta samman alldeles dök polismotorcyklar, hästar och så självaste kungafamiljen upp bara några meter från oss. Japp, det såg vi på en av storbildsskärmarna...
Därefter följde en evighetslång väntan igen, när allt folk som varit i kyrkan skulle hinna komma tågande. Jag spanade in den här figuren som klättrade allra högst upp i scenställningen under tiden. Fröken L ägnade sig åt mobilen och längtade hem till den lilla laptopen hon fått i present.
Till slut hade även kyrkobesökarna anlänt. En tantalora pratar på scen. Hon gör det rätt bra ska sägas. Det tyckte inte barnen.
En liten glimt fick jag allt av dem på riktigt i allafall. Hela familjen.
Så blev det slutligen dags för kungen att hålla tal.
"Är det det HÄR vi har väntat på???" Blev reaktionen från mitt tolvåriga sällskap.
Ja jag vet inte vad hon hade tänkt sig, men kan absolut hålla med om att är man tolv är kanske inte kungen jättespännande att höra på.

Det blev varken Herman Lindqvist, kammarorkestern eller några band för min del. Men det blev en myskväll med film :)
Och nu har vi i allfall sett honom på riktigt -kungen.
Jag har även en hel del åsikter om den långa, förmodligen mycket påkostade fyrverkeriuppvisningen som avslutade kvällen, men försöker hålla låg profil den här gången. Lurvig klarade det fint. Några hade lämnat stan. Damen i huset bredvid var förberedd och hade drogat sin hund.
Och vad alla småbarnsföräldrar, äldre etc tyckte, det vet jag inte. Vid tolvslaget på nyårsafton är det ok, tycker jag. Bara då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar