fredag 20 augusti 2010

En liten liten glimt


"Tidigt på morgonen första maj 1887 steg han på båten i Södertälje för färd till Ängsö. Resan varade några timmar. Han kände sig ganska ensam, men så får han se en fröken stå vid relingen."

Mormors morfar lämnade föräldrahemmet och Lina gård för att fara till Ängsö och börja arbeta på en gård där. Och på båten till sin nya arbetsplats träffar han för första gången mormors mormor. Hon är reslig, närsynt och dansant. Synd att inte det sistnämnda gick i arv nedåt i leden...

Just delen om mormors morfars barn- och ungdomstid är bara tre sidor lång. Men nog så intressant. Ja, det är det förstås alltihopa!

3 kommentarer:

  1. Häftigt!! Ibland önskar jag faktiskt man kunde åka tillbaka i tiden en liten stund....bara vara där o se!!

    Kramiz Anki N

    SvaraRadera
  2. Vilken skatt det är att ha såna berättelser nedtecknade. :-)

    Min äldsta son brukar säga att han vill att jag ska skriva ner mer om min barndom osv.
    Borde nog göra det...

    SvaraRadera
  3. Anki N; Så tänker jag ofta. Speciellt när man besöker platser med riktigt gamla byggnader...

    Londongirl; Det är klart att du ska göra det (när du har tid). Så otroligt värdefullt!

    SvaraRadera